Czékus Róbert, idén végzett duális képzés keretén belül, a villamosmérnök szakon. Beszélgettünk vele arról, hogy miért ezt a képzési formát választotta, hogy érezte magát Karunkon, és hogy miért a pécsi egyetemre esett a választása.
1. Miért választottad a MIK-et, és azon
belül a duális képzést?
Mindig is
a műszaki pálya érdekelt. Így amikor felsőfokú tanulmányaimat terveztem, egy
diák barát, kellemes hangulatú városban szerettem volna villamosmérnöki szakra
járni. Miután megtudtam, hogy a szak duális formában is indul, egyértelmű volt,
hogy a MIK-et választom. A tanulmányok alatt a „szakmában” gyakorlatot szerezni
a legjobb dolog, ami egy hallgatóval történhet.
2. Tanítottak-e a képzés során tanár
egyéniségek (szakmailag, emberileg) a MIK-en?
A képzés során nem egy tanárról
elmondható, hogy karizmatikus személyiség. A minket oktatók nevéhez színvonalas
kutatómunkák fűződnek. Ez mellet a verseny piacon szerzett tapasztalataikat is
igyekeznek átadni. Szerintem nincs olyan oktató, akiről ne lenne egy-egy
leganda vagy mítosz a diákság körében.
3. Miben látod az erősségét a pécsi
villamosmérnök képzésnek?
Az intézmény egyik meghatározó előnye,
hogy viszonylag alacsonyabb létszámú évfolyamok és kurzusok indulnak. A
kialakuló családiasabb hangulatú légkörben személyes ismeretség alakul ki mind
a hallgatók körében egymás közt, mind az oktatok és a hallgatók között. Az így
kialakuló közösségben könnyebb segítségre találni, ha valakinek nehézségei
akadnak a tanulmányaival kapcsolatban. A hallgatók nem csak egyénileg, de mint
csapat is fejlődnek.
A képzés színvonala megfelel minden
felsőoktatási követelményeknek. Viszont az egyetemi tanulmányok ritmusát
könnyen felveszik mind a gimnáziumból jelentkező hallgatok mind azok, akik
szakgimnáziumban szereztek érettségit.
Az egyetem a gyakorlat orientált
oktattással, nagyon sok frissdiplomás mérnök sikeres karrierjét alapozta meg a
múltban és jelenleg is.
4. Milyen plusz tudást, kompetenciát
adott a duális képzés számodra?
A duális képzés olyan betekintést
enged egy adott cég működésébe és szellemi tőkéjebe, mint előtte semmi más.
Viszont így is teret enged annak, hogy valaki az alapképzés teljes spektrumában
ugyan olyan jól teljesítsen.
Legfontosabb kompetenciának a munkakörnyezetben
szerzett jártasságot tudnám kiemelni. A duális képzésben tanulók a képzés
végére tudatos munkavállalókká érnek. Olyan képességek birtokában, mint az
önálló munkavégzés és szervezés, az igényes munkára való törekvés és a
személyes felelősség vállalás, az egyetemi tanulmányok is gördülőkényebbé
válnak. Elmondhatom, hogy rengeteget tanultam az E.ON Dél-dunántúli Áramhálózati Zrt-nél, mint a
duális képzésemet biztosító gyakorlati műhelyben.
Nem elhanyagolható előny a kiemelkedő
duális ösztöndíj, (mondhatni fizetés), ami sokunkat indított el az anyagi
függetlenség útján.
5. Mi a tapasztalatod a vírus helyzet
miatt bevezetett on-line oktatásról?
Örülök, hogy a kar távolléti oktatás
keretében sikeresen megoldotta a félév folytatását. Szerintem pozitív dolog,
hogy a Műszaki és Informatikai Kar a digitális térben az előnyökre koncentrálva
megtalálta az erősségiet és azokra alapozva igyekezett kihozni a legjobbat az
adott szituációból. Igaz, hogy ez a szituáció pont az utolsó félévemben
történt, így csak egy-két tantárggyal kapcsolatban van tapasztalatom. Viszont a
sikeres végzés feltételei megmaradtak. A szakdolgozat elkészítése teljes mértékben
megvalósítható volt. A kar történetében, az első on-line környezetben történő
záróvizsgán való részvétellel pedig egy meghatározó esemény résztvevője
lehettem.
6. Hogy érezted magad a tanulmányaid
alatt a MIK villamosmérnök közösségében?
Aki nyitott arra, hogy egy összetartó
és befogadó közösség részévé váljon, megfogja találni a számításait. Számtalan
remek emlékem fűződik a csoporttársaimhoz és a szakos rendezvényekhez. A
golyótábortól kezdődően egészen a végzésig, sőt még azután is tartó barátságok
kötődtek az egyetemen. A felsőbb évesek nagyon jó hozzáállással fogadtak
minket, és mi is az utánunk lévő évfolyamokat. Az egyetem falain belül és kívül
is összetartó közösség tagjának vallhatom magam.
7. Nyújtott-e Pécs, az Egyetem
intellektuális élményeket számodra?
Felsorolni
sem tudnám, hogy mennyit. A kultúra és szakma területéről egyaránt. A
tanulmányok alatt nem egyszer volt olyan pillanat amikor a tanagyag bizonyos
részei „szóval így csinálják a nagyok” érzést váltották ki. A tanulmányok alatt
a mérnöki szemlélet is kialakul, fejlődik. A város maga pedig rengeteg igényes
programot biztosít az itt tanuló egyetemistáknak. Egyészen biztos vagyok benne,
hogy Pécsen és MIK-en végzett tanulmányok hozzá járultak az intellektusom
fejlődéséhez.
Riportot
készítette: Murai Barbara
2020.07.06.