Pécsi Tudományegyetem logo PTE Műszaki és Informatikai Kar
Mérnök Informatikus
Pécsi Tudományegyetem
Műszaki és Informatikai Kar

A zöld jövő és a MIK


PTE MIK

Győrfi Alexandrával beszélgettünk, aki környezetmérnöki diplomát szerzett Karunkon. Mesél a felvételiről, az itt töltött időről, sikeres projektekről és a diploma utáni nagybetűs életről.

Szerinted mit jelent környezetmérnöknek lenni? Hogyan tud bekapcsolódni a zöld jövő kialakításában, fejlesztésében a MIK-en szerzett tudás?

Környezetmérnöknek lenni azt jelenti, hogy nem csak szeretnénk, hanem tudunk is tenni a környezet védelméért és helyreállításáért, ami manapság egyre fontosabb és égetőbb feladat. A képzés során olyan átfogó és gyakorlatias tudást szerzünk, amely segítségével a mindennapi munkánkkal aktívan hozzájárulhatunk egy élhetőbb jövő eléréséhez.  Ezzel nem csak a célokat látjuk, hogy mit kell elérnünk, hanem azt is tudjuk, hogy a szakmai ismereteinket felhasználva hogyan tudunk tenni érte.

Nem pécsi származású vagy, miért ezt a várost választottad tanulmányaid folytatására?

A felvételi időszak előtt több intézménybe is ellátogattam nyílt napra, és ez az egyetem és város tetszett meg a legjobban. Az Alföld közepéről jöttem ide tanulni, egyedül, így több soron is érdekes volt a továbbtanulás számomra. A sík kis falu után a hegy lábán elterülő nagyváros izgalmas változása volt az életemnek. Kiszakadni az otthoni megszokott környezetből, kolisnak lenni, felnőni kicsit, munkába állni, új barátokat szerezni, remek kapcsolatrendszert kiépíteni. Nekem sikerült ezt mind megtalálni a karon és a városban.

Úgy tudom duális képzésen vettél részt. Mesélj erről kérlek. Mit adott pluszban a tanulmányaidhoz, miért választottad ezt a képzési formát?

A nyílt nap után már biztos volt a hova, csak a hogyan volt nagy kérdés. A lehetőségek között nézelődve találtam rá a kar honlapján, hogy duális képzési formában is indul a környezetmérnök szak. Minimális keresgélés után kiderült, hogy ez annyit jelent, hogy az egyetemi képzésünk alatt végig egy külsős cégnél dolgozunk, ahol szakmai tapasztalatot és fizetést kapunk az ott töltött időért cserébe. Win-win szituációnak tűnt, hiszen a cég a képzési idő alatt kitaníthatja a leendő munkaerőjét, és melyik egyetemistának nem jön jól egy kis költőpénz az otthonról kapott segítség mellé, ráadásul egy olyan munkából, ami a diplomázás után is megkönnyíti az elhelyezkedését a munkaerőpiacon.

Milyen projektekben, tanulmányi utakon vettél részt?

A képzés alatt számos nemzetközi projektben sikerült részt vennem. Egy része tanulmányi jellegű, más része pedig kutatói jellegű volt. Két nyári egyetemen is részt vettem, Ausztriában és Horvátországban is eltölthettem egy-egy hetet, ahol az nZEB (nearly zero-energy buildings) témakörben hallgattunk meg előadásokat és esettanulmányokat, végeztünk laborgyakorlatot és voltunk terepen is. Kutatómunkát végeztem két projektben, amelyek a hulladékkezeléshez, hulladékhasznosításhoz és a nyersanyaggazdálkodáshoz kapcsolódtak. A kutatómunkából a képzés végére a kötelező szakdolgozaton kívül 2 TDK dolgozat és 1 OTDK dolgozat is készült.

Milyen témában kutattál ezekhez a dolgozatokhoz?

A fő témakör a hulladékkezelés volt, azon belül a települési szilárd hulladék magas szervesanyag tartalmú frakciójának bioenergetikai hasznosításával, és a hulladékból származtatott tüzelőanyag égéstechnikai szempontból fontos fizikai és kémiai paramétereinek vizsgálatával foglalkoztam. Ezek így nagyon szakmaian hangzanak, rövidebben hulladékból keletkező biogázhasznosítás és tüzelőanyaggyártás volt a két fő kutatási terület.

A diploma megszerzése után mivel foglalkozol? Sikerült elhelyezkedni a tanult tudományterületen? Tervezed folytatni a tanulmányaidat?

Még az államvizsga előtt állásajánlatot kaptam a duális képzési helyemtől, jelenleg is itt dolgozom környezetmérnökként. Része maradt az életemnek a kutatás is, mivel az egyetemmel kooperációban végzős hallgatókkal dolgozunk együtt az egyik, még azóta is futó projektben. Terveim között szerepel a mester képzés elvégzése, és a nagyon-nagyon hosszútávú terveim között a doktori képzés is előfordulhat, mivel szeretnék ezen a kutatói, oktatói pályán elhelyezkedni, ha lehetőségem nyílik rá.


Riportot készítette:

Murai Barbara

2020.10.19.