Pécsi Tudományegyetem logo PTE Műszaki és Informatikai Kar
Mérnök Informatikus
Pécsi Tudományegyetem
Műszaki és Informatikai Kar

Riport Czékus Róberttel


PTE MIK

Czékus Róbert, idén végzett duális képzés keretén belül, a villamosmérnök szakon. Beszélgettünk vele arról, hogy miért ezt a képzési formát választotta, hogy érezte magát Karunkon, és hogy miért a pécsi egyetemre esett a választása.

      1. Miért választottad a MIK-et, és azon belül a duális képzést?

Mindig is a műszaki pálya érdekelt. Így amikor felsőfokú tanulmányaimat terveztem, egy diák barát, kellemes hangulatú városban szerettem volna villamosmérnöki szakra járni. Miután megtudtam, hogy a szak duális formában is indul, egyértelmű volt, hogy a MIK-et választom. A tanulmányok alatt a „szakmában” gyakorlatot szerezni a legjobb dolog, ami egy hallgatóval történhet.

2.     Tanítottak-e a képzés során tanár egyéniségek (szakmailag, emberileg) a MIK-en?

A képzés során nem egy tanárról elmondható, hogy karizmatikus személyiség. A minket oktatók nevéhez színvonalas kutatómunkák fűződnek. Ez mellet a verseny piacon szerzett tapasztalataikat is igyekeznek átadni. Szerintem nincs olyan oktató, akiről ne lenne egy-egy leganda vagy mítosz a diákság körében.

3.     Miben látod az erősségét a pécsi villamosmérnök képzésnek?

Az intézmény egyik meghatározó előnye, hogy viszonylag alacsonyabb létszámú évfolyamok és kurzusok indulnak. A kialakuló családiasabb hangulatú légkörben személyes ismeretség alakul ki mind a hallgatók körében egymás közt, mind az oktatok és a hallgatók között. Az így kialakuló közösségben könnyebb segítségre találni, ha valakinek nehézségei akadnak a tanulmányaival kapcsolatban. A hallgatók nem csak egyénileg, de mint csapat is fejlődnek.

A képzés színvonala megfelel minden felsőoktatási követelményeknek. Viszont az egyetemi tanulmányok ritmusát könnyen felveszik mind a gimnáziumból jelentkező hallgatok mind azok, akik szakgimnáziumban szereztek érettségit.

Az egyetem a gyakorlat orientált oktattással, nagyon sok frissdiplomás mérnök sikeres karrierjét alapozta meg a múltban és jelenleg is.

4.     Milyen plusz tudást, kompetenciát adott a duális képzés számodra?

A duális képzés olyan betekintést enged egy adott cég működésébe és szellemi tőkéjebe, mint előtte semmi más. Viszont így is teret enged annak, hogy valaki az alapképzés teljes spektrumában ugyan olyan jól teljesítsen.

Legfontosabb kompetenciának a munkakörnyezetben szerzett jártasságot tudnám kiemelni. A duális képzésben tanulók a képzés végére tudatos munkavállalókká érnek. Olyan képességek birtokában, mint az önálló munkavégzés és szervezés, az igényes munkára való törekvés és a személyes felelősség vállalás, az egyetemi tanulmányok is gördülőkényebbé válnak. Elmondhatom, hogy rengeteget tanultam az  E.ON Dél-dunántúli Áramhálózati Zrt-nél, mint a duális képzésemet biztosító gyakorlati műhelyben.

Nem elhanyagolható előny a kiemelkedő duális ösztöndíj, (mondhatni fizetés), ami sokunkat indított el az anyagi függetlenség útján.

5.     Mi a tapasztalatod a vírus helyzet miatt bevezetett on-line oktatásról?

Örülök, hogy a kar távolléti oktatás keretében sikeresen megoldotta a félév folytatását. Szerintem pozitív dolog, hogy a Műszaki és Informatikai Kar a digitális térben az előnyökre koncentrálva megtalálta az erősségiet és azokra alapozva igyekezett kihozni a legjobbat az adott szituációból. Igaz, hogy ez a szituáció pont az utolsó félévemben történt, így csak egy-két tantárggyal kapcsolatban van tapasztalatom. Viszont a sikeres végzés feltételei megmaradtak. A szakdolgozat elkészítése teljes mértékben megvalósítható volt. A kar történetében, az első on-line környezetben történő záróvizsgán való részvétellel pedig egy meghatározó esemény résztvevője lehettem.

6.     Hogy érezted magad a tanulmányaid alatt a MIK villamosmérnök közösségében?

Aki nyitott arra, hogy egy összetartó és befogadó közösség részévé váljon, megfogja találni a számításait. Számtalan remek emlékem fűződik a csoporttársaimhoz és a szakos rendezvényekhez. A golyótábortól kezdődően egészen a végzésig, sőt még azután is tartó barátságok kötődtek az egyetemen. A felsőbb évesek nagyon jó hozzáállással fogadtak minket, és mi is az utánunk lévő évfolyamokat. Az egyetem falain belül és kívül is összetartó közösség tagjának vallhatom magam.

7.     Nyújtott-e Pécs, az Egyetem intellektuális élményeket számodra?

Felsorolni sem tudnám, hogy mennyit. A kultúra és szakma területéről egyaránt. A tanulmányok alatt nem egyszer volt olyan pillanat amikor a tanagyag bizonyos részei „szóval így csinálják a nagyok” érzést váltották ki. A tanulmányok alatt a mérnöki szemlélet is kialakul, fejlődik. A város maga pedig rengeteg igényes programot biztosít az itt tanuló egyetemistáknak. Egyészen biztos vagyok benne, hogy Pécsen és MIK-en végzett tanulmányok hozzá járultak az intellektusom fejlődéséhez.

 

Riportot készítette: Murai Barbara

2020.07.06.